Tuesday, May 12, 2009

menghargai sementara masih ada

salam 'alaik.

wah. ni kali first saya buat entry kat blog nahwal. hurm. sebenanye, saya da ade 3 blog termasok yang nih. waa..keseronokan sbb dpt meghapu sesuka hati dan perasaan saya. tapi harap2 ape yang bakal saya tulis x akan mengguris hati mane2 pihak. kalu de salah silap, maaf saya pinta.

satu persoalan.

kenapa kita rindukan sesuatu yang sudah tiada, tapi bile ade tran tang tang depan mate kite buat donno je??

saya pon agak kehairanan dan kepelikan tahap mokhsya. sbb opcoz saya pon macam tuh. dulu mase dok kat beseri, saya macam... "waaa.. nak balek!! rindukan rumah. rindukan family" aka homesick. alaa.. saya tau, ramai lagik sekepale dan senaseb dengan saya x kire jantina mahupun kedudukan kewangan [heh? ape kaitan??]. tapi b4 melangkah masok maktab, dok umah cam x hidup. asek2 muke orang nih. asek2 mereka. aduyai.. x de ferasaan nak rindu lansong. bile dah dok terperap kat maktab tuh, rajin benor tepon, calling2... hehhe... manusia...

bile dah bergelar x-students dan meninggalkan beseri, lepak2 di rumah macam mayat idop [saye lah], mule laa.. dok pike2 sal maktab. kelas laa... cikgu... kengkawan... blok. pe lg ek? ha! saya cinta sama surau. junior gak ar.. hehe.. macam2 lagik laa. dlu bukan men dok komplen macam2, ni x kene. tu x sesuai. bile da x de kat keliling, alahai.. ferasaan rindu mula bertakhta di hatiku.
bile chatting ngan kengkawan, bile hang out ngan rakan2... soalan yang selalu terpacul dari mulut, "korang ingt x lagi mase..... bla bla bla...", "weyh, aku rindu laa.. blabla bla...", "dlu kalu aku blablabla kat maktab, mesti wajib aku blablabla", "dinding yang aku conteng dlu, korang rase maktab da cat balek ke ha??", "sape laa dok kat cube kesayangan ku tuh?", dan sebagainya.

so, kite patut menghargai dan mensyukuri apa yang kite ada sekarang. bukan apa yang kte x ade. jgn mintak lebeyh2 sbb kebanyakan permintaan tersebut hanya akan merosakkan diri kita. berpuas hati dengan keadaan semasa dan cuba memperbaiki diri tanpa menyusahkan hidup orang lain.

saya harap, apa yang beseri aja saya [MENGHARGAI SEMENTARA MASIH ADA] akan sentiasa saya ingt. semoge kehidupan kite sume kat u, matrrikx, overc akan sentiasa berlandaskan jalan yang benar. tempat baru, kawan baru. tapi jgn lah kita lupakan yang lama.

1 comment:

  1. sungguh terharu rasanya....
    btol gak...dulu time kt maktab terasa gian nk balik umah..sekarang rasa cm bosan sangat duduk kt umah...nanti bile masuk ipt mesti rasa cm nak balik pulak...huhuhu..lumrah kaak kanak..=)

    ReplyDelete